مردم، دولت و مقامات پاکستان هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم و در شهرهای مختلف پاکستان علیه این اقدام شنیع تظاهرات برگزار کردند.

براساس گزارش رسانه های پاکستان مردم، دولت و مقامات پاکستان هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم و در شهرهای مختلف پاکستان علیه این اقدام شنیع تظاهرات کردند. طرفداران حزب مسلم لیگ ]حزب حاکم[ در شهر لاهور در شرق پاکستان تظاهرات کرده و علیه "ادوین واگنسولد" رهبر حزب راست افراطی "پگیدا" شعار دادند.  مردم پاکستان در شهرهای کراچی و در سایر شهرها با برگزاری تظاهرات، اهانت به قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند. همچنین شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، دکتر عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان، راجا پرویز اشرف، رئیس مجلس ملی پاکستان، صادق سنجرانی، رئیس مجلس سنای پاکستان، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، علما، شخصیت های سلیبریتی و تمامی مردم پاکستان هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند و گفتند: اهانت به قرآن کریم در سوئد به احساسات مذهبی 1.5 میلیارد مسلمان جهان لطمه زد و این هرگز آزادی بیان نیست. پرچمداران حقوق بشر جهانی این خشونت را متوقف کنند، اسلام دین صلح است. مسلمانان سراسر جهان، به مقدسات همه ادیان احترام قایلند.

دکتر عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کرده و خواستار راه حل و فصل جمعی علیه اسلام هراسی شده است. وی گفت: احساسات میلیاردها مسلمان، با توهین به کتاب مقدس اسلام تحت بهانه آزادی بیان، صدمه دیده است. وی افزود: اقدام توهین به قرآن کریم اقدامی احمقانه، تحریک آمیز و اسلام هراسی است. وی گفت: این اقدام مذموم با قوانین بین المللی مخالف است. عارف علوی گفت: آزادی بیان اجازه نمی دهد گفتار نفرت انگیز، تحریک انگیز مبتنی بر خشونت علیه مردم صورت گیرد. اسلام احترام به تمام ادیان جهان را تعلیم می دهد. وی گفت: این اقدام فجیع با توهین به کتاب مقدس اسلام به ارزش های دینی مسلمانان لطمه زده است و سطح خطرناک اسلام هراسی را در جهان نشان می دهد. رئیس جمهور پاکستان گفت: جامعه بین المللی باید تعهد مشترکی علیه اسلام هراسی را نشان دهد. وی با تاکید بر نیاز به تلاش های بین المللی برای تقویت ارزش های مدارا و همزیستی گفت: نباید به عناصر افراطی و اصولگرا که ایدئولوژی نفرت را ترویج می کنند، اجازه گسترش نفرت داده شود.

دولت سوئد اخیرا برای سومین بار مجوز "قرآن‌سوزی"در کشورش را صادر کرد و این‌ بار انجام این کار روز شنبه مقابل سفارت ترکیه در استکهلم صورت گرفت. این اقدامات موهن با محکومیت گسترده جهانی روبرو شده است. مصر، کویت، ایران، امارات متحده عربی، الازهر مصر، مجمع جهانی علمای مسلمان، قطر، عربستان، اندونزی، اردن، مغرب، سازمان همکاری اسلامی، شورای همکاری خلیج فارس، ترکیه و گروه انصارالله نسبت به این اقدام و تکرار آن بیانیه‌هایی صادر کردند و در مورد گسترش اقداماتی که باعث بی‌حرمتی به ادیان و تشدید خشونت‌ها شود، هشدار دادند.

منبع:وزارت امور خارجه پاکستان: https://www.nawaiwaqt.com.pk/E-Paper/islamabad/2023-01-22/page-1/detail-16

رئیس جمهور پاکستان: https://www.nawaiwaqt.com.pk/E-Paper/islamabad/2023-01-24/page-1/detail-7

نخست وزیر پاکستان: https://www.nawaiwaqt.com.pk/E-Paper/islamabad/2023-01-23/page-1/detail-33

سایر مقامات: https://jang.com.pk/news/1185064  https://jang.com.pk/news/1185060

(روزنامه نوای وقت، جنگ مورخ 3 و 4 بهمن ماه 1401)

ملاحظه نمایندگی فرهنگی:

دکتر عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان وابسته به نهضت انصاف پاکستان است که رئیس این حزب عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان است. وی در دوره نخست وزیری، برای جلوگیری از تحرکات اسلام هراسی تلاش هایی را آغاز نموده بود. وی مکاتبات مختلفی را با سران کشور های اسلامی انجام داد تا از خطرات اسلام هراسی آن ها را آگاه ساخته و بر اقدام جمعی در این خصوص تاکید کرد. وی همچنین با انجام مکاتباتی به سازمان ملل و سازمان همکاری های اسلامی و نیز روسای کشورهای اروپایی از جمله، نخست وزیرکانادا و سایر مقامات اروپایی آنان را از خطر اسلام هراسی آگاه نمود. وی در این مکاتبات تاکید نموده بود که اقدامات توهین آمیز علیه یک و نیم میلیارد جمعیت جهان، آزادی بیان نیست. همان طوری که از نام بردن "هولوکاست" قلب جامعه اروپایی جریحه دار می شود، با توهین به مقدسات اسلام قلب یک و نیم میلیار مسلمانان جهان نیز جریحه دار می شود. مسلمانان سراسر جهان، به مقدسات همه ادیان احترام قایلند، ولی این اهانت ها، آن ها وادار خواهد کرد تا نسبت به مردم اروپایی، نفرت داشته باشند و دست به انتقام بزنند و این اقدام بسیار خطر ناک خواهد بود، لذا اگر از این اقدامات جلوگیری نشود امنیت جهان به مخاطره خواهد افتاد.

مردم، دولت و مقامات پاکستان هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم و در شهرهای مختلف پاکستان علیه این اقدام تظاهرات برگزار کردند.

کد خبر 14407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =